Dzień Bałtyku w Mieszku

25 marca 2019

Z okazji Dnia Bałtyku obchodzonego 22 marca, w naszej szkole odbył się finał projektu przyrodniczego, który realizowali uczniowie z klas o profilach biologiczno-chemicznym i matematyczno-geograficznym, pod kierunkiem pań: Violetty Piórskiej i Żanety Łukasiewicz oraz pana Tomasza Stróżka.

Gościem specjalnym Dnia Bałtyku była pani Agnieszka Szkudlarek-Pawełczyk ze Stacji Badawczej Morskiego Instytutu Badawczego w Świnoujściu, która uświetniła uroczystość prezentacją działalności naukowej MIR-u.

Na początku, uczniowie klasy 2D w sposób humorystyczny zaprezentowali scenkę teatralną ukazującą powstanie i dzieje Morza Bałtyckiego. Bartek Hałkowski jako lądolód skandynawski, uformował „lodowym ciałem” zagłębienie, w którym zebrały się później wody Bałtyku. Uwagę zgromadzonych przyciągnęła Zuzanna Gajcy, która wcieliła się w rolę Bałtyku, wyśmiewanego przez inne głębsze i bardziej słone morza. Bałtyk dzielnie bronił honoru naszego szelfowego, zanieczyszczonego zbiornika, a gdy już nic nie mógł zrobić, rozpłakał się, a jego łzy trochę zasiliły wodę w sól, co wystarczyło na 7‰ średniego zasolenia. Nikola Idzik nieco poważniej przedstawiła złożone losy pierwotnego zagłębienia, które w końcu wypełniło się słonawą, morską wodą. Uczniowie podczas występu zwrócili uwagę na rolę morza Bałtyckiego w rozwoju licznych, nadmorskich miast i państw oraz na negatywny wpływ ich mieszkańców na stan czystości wód tego niewielkiego, płytkiego i przez to pechowego morza.

Do końca w napięciu trzymał widzów konkurs wiedzy o rybach Bałtyku, prowadzony przez należące do koła biologicznego Zosię Jędrzejczak i Julię Falfer z klasy 1B.

Konkurs przebiegał w dwóch etapach. Zgłosiło się do niego aż jedenaście trzyosobowych zespołów z klas 1A, 1B, 1C i 2B. Uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące gatunków ryb występujących w naszym morzu, budowy zewnętrznej ryb i rybich zmysłów.

Wszyscy wykazali się dużą wiedzą na temat gatunków typowo morskich: dorszy, śledzi, storni, jak i słodkowodnych: sandaczy, okoni, płoci, a także wędrownych anadromicznych: łososi, troci, czy katadromicznych węgorzy. Uznanie budziła wiedza uczestników o znaczeniu linii nabocznej, narządu Webera, pęcherza pławnego, oraz sposobie widzenia ryb, roli każdej z płetw i rybich łusek. Nie zaskoczyły ich także pytania o gatunki chronione prawnie i ciekawostki dotyczące rozmnażania igliczni, czy polowania belony.

 

W ostatecznej rozgrywce najlepszy okazał się zespół z klasy 1A w składzie:

Aleksandra Borsukowska, Hubert Jakubowski, Jan Korczyński.

Drugie miejsce ex aequo zajęły następujące zespoły:

Magda Grodoń, Krzysztof Koźlik, Wiktoria Janota z klasy 2B

Adam Gawroński, Jakub Koczwara, Patryk Pulchny z klasy 1A

Maksymilian Banach, Karolina Szczubiał, Jagoda Wieraszko z klasy 1B

Meysam Ablouei i Mariusz Czugan z klasy 1B

Nie przyznano miejsca trzeciego.

W centralnej części uroczystości uczennice z klasy 2B Weronika Otocka i Magda Grodoń przedstawiły przyczyny i skutki zanieczyszczeń chemicznych Bałtyku. Ich wystąpienie dokładnie zaprezentowało problemy eutrofizacji zbiornika, odkładania się metali ciężkich na dnie i w ciałach bałtyckich zwierząt. Omówione zostały skutki obecności ropy i substancji ropopochodnych w wodach Bałtyku, a także pustyń siarkowodorowych przy dnie morza.

W ramach projektu uczniowie klasy 2B wykonali plakaty dotyczące zanieczyszczeń chemicznych Morza Bałtyckiego, które zdobiły korytarze szkolne w Dniu Bałtyku. Najciekawsze prace przyciągały oczy nie tylko treścią, ale także walorami artystycznymi.

Na zakończenie, pani dr Agnieszka Pawełczyk przedstawiła zgromadzonym zakres badań prowadzonych przez MIR, oraz metody pracy biologów badających bałtycką faunę. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób gromadzi się materiał badawczy korzystając ze specjalistycznego sprzętu do połowu fauny dennej stanowiącej pokarm wielu ganków ryb. Zobaczyliśmy jakiej precyzji wymaga wydobycie z ryb, a nawet narybku otolitów, po których można rozpoznać ich wiek. Szczególnie interesujące okazały się badania rozrodu śledzi prowadzone przez panią Pawełczyk.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę ze znaczenia badań naukowych dla gospodarowania zasobami rybnymi Bałtyku. Problem braku, z powodu przełowienia, łososi, dorszy, szprotów i śledzi dotknął rybaków bałtyckich już w latach 80-tych XX wieku, gdy wielu mieszkańców naszego miasta musiało zrezygnować z rybołówstwa. Badania rozrodu i bazy pokarmowej gatunków łownych pozwalają ustalić limity połowów tak, aby istniała szansa na odbudowę ich populacji. Dzięki mądremu gospodarowaniu zasoby rybne Bałtyku mogą się zregenerować. Być może uda się też restytucja jesiotra ostronosego, który mimo objęcia ochroną ścisłą jest gatunkiem zanikłym w Bałtyku.

Uroczystość Dnia Bałtyku prowadził Natan Gawryś z klasy 2B, a w obsłudze nagłośnienia multimediów pomagali mu uczniowie klasy 1A Adam Piaseczny oraz Michał Ożóg.

tekst: Violetta Piórska

Bardzo, bardzo serdecznie dziękujemy i gratulujemy wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji Dnia Bałtyku! Wszyscy spisaliście się znakomicie, bez Was by się nie udało!

TELEFON
91 321 26 30
EMAIL
sekretariat@lo-mieszko.pl
ADRES
Ul. Mieczysława Niedziałkowskiego 2
72-600 Świnoujście
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram