Erasmus+ w Holandii - lekcje o prawach człowieka, historii i współczesnych wyzwaniach
2 października 2024
Pięcioro uczniów naszej szkoły – Anna Caban (klasa IIIC), Borys Kowalewski (IIIC), Zuzanna Pietras (IIIC), Natalia Kamińska (IIIB) oraz Mateusz Bochna (IIB) – pod opieką pani Aleksandry Fedorczyk i pani Justyny Fronczek-Tomickiej wzięło udział w projekcie Erasmus+, którego celem jest organizacja spotkań między uczniami z Polski, Niemiec, Belgii i Holandii w latach 2022–2025. Tym razem wydarzenie odbyło się w Noordwijk, miejscowości położonej na zachodzie Niderlandów, w dniach 25 września – 1 października. Tematem przewodnim projektu była „Ochrona praw człowieka – przejęcie odpowiedzialności”.
Noordwijk i Muzeum Engelandvaarders
Pierwszy dzień wymiany skupiał się na integracji uczestników. Aby przełamać pierwsze bariery, zorganizowano tzw. „speed dating” – krótkie, dwuminutowe rozmowy, po których następowała zmiana rozmówcy. Taka forma pozwoliła na szybkie, choć powierzchowne poznanie się nawzajem, co znacznie ułatwiło współpracę przy pierwszym zadaniu. A na czym ono polegało? W grupach czteroosobowych uczestnicy mieli za zadanie zbudować stabilny most i nadać mu nazwę. Wspólna praca nad tym projektem zacieśniła relacje między uczestnikami.
Po zakończeniu zajęć wyruszyliśmy do Noordwijk – miasta położonego niedaleko naszego miejsca zamieszkania, słynącego z malowniczej plaży i urokliwej architektury. Tam odwiedziliśmy „Museum Engelandvaarders”, którego nazwa w przybliżeniu oznacza „Muzeum Wędrowców do Anglii”. W muzeum poznaliśmy niezwykłe historie kobiet, mężczyzn i dzieci, którzy w czasie II wojny światowej ryzykowali życie, podróżując z okupowanych Niderlandów do Anglii, by dołączyć do swojej królowej i walczyć przeciwko nazistowskim Niemcom. Usłyszeliśmy przejmujące opowieści o młodych ludziach, często w naszym wieku, którzy latami dążyli do celu, wykazując niesamowitą determinację i lojalność wobec ojczyzny.
Międzynarodowy Trybunał Karny
Następny dzień dostarczył nam jeszcze większych wrażeń, ponieważ odwiedziliśmy Międzynarodowy Trybunał Karny (International Criminal Court) – stały sąd międzynarodowy, w którym rozpatruje się sprawy dotyczące najpoważniejszych przestępstw, takich jak zbrodnie przeciwko ludzkości, zbrodnie wojenne oraz ludobójstwo. Było to niezapomniane i wyjątkowe doświadczenie.
Przed wejściem do głównego budynku musieliśmy zostawić wszystkie swoje rzeczy do kontroli, a następnie przejść przez bramki bezpieczeństwa – procedura przypominała tę na lotniskach. Po przybyciu przedstawiono nam prezentację na temat funkcji Międzynarodowego Trybunału Karnego, jego struktury, sposobu działania oraz roli, jaką odgrywa w międzynarodowym systemie prawnym. Największym przeżyciem było uczestnictwo w prawdziwej rozprawie sądowej – mieliśmy okazję zobaczyć oskarżonego, wysłuchać sędziego oraz argumentów stron.
To doświadczenie na długo zapadnie w pamięć wszystkim uczestnikom, a szczególnie tym, którzy wiążą swoją przyszłość z prawem – dla nich była to niezwykle cenna lekcja.
Oranje Hotel
Tego dnia odwiedziliśmy jeszcze jedno niezwykłe miejsce – „Oranje Hotel”. Choć nazwa może sugerować, że to miejsce wypoczynku, rzeczywistość jest zupełnie inna. Dziś funkcjonuje jako muzeum, jednak w czasie II wojny światowej było więzieniem, strzeżonym przez nazistów. Trafiali tam niewinni ludzie – przeciwnicy polityczni, osoby homoseksualne, Żydzi – wszyscy, którzy nie pasowali do nazistowskiego reżimu.
Podczas wizyty mieliśmy wyjątkową okazję wysłuchać wspomnień osób, które przeżyły pobyt w tym miejscu. Następnie, pracując w grupach, staraliśmy się opisać, jak ich historie odnoszą się do takich pojęć jak: wolność, bezprawie, pamięć, bezsilność i wykluczenie. To poruszające doświadczenie skłoniło nas do refleksji nad znaczeniem tych wartości we współczesnym świecie.
Haga
Trzeci dzień przebiegł w zdecydowanie spokojniejszej i bardziej swobodnej atmosferze. Rozpoczęliśmy go od wizyty w Pałacu Pokoju w Hadze, który jest siedzibą Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz Stałego Trybunału Arbitrażowego. Po zapoznaniu się z najważniejszymi informacjami o tym prestiżowym miejscu, mieliśmy możliwość samodzielnie odkrywać uroki Hagi. Naszym zadaniem było wykonanie zdjęć przy najważniejszych zabytkach w centrum miasta, takich jak Binnenhof czy Pałac Noordeinde.
Amsterdam
Nasza wizyta w Amsterdamie była nieodłącznym punktem programu, skoncentrowanym głównie na podziwianiu uroków miasta podczas rejsu po jego słynnych kanałach. Z pokładu mogliśmy zobaczyć przepiękne budynki oraz najważniejsze zabytki i atrakcje, takie jak Muzeum Van Gogha, domy na wodzie, replikę statku „the Amsterdam” czy A'DAM Lookout – taras widokowy z najwyżej położoną huśtawką w Europie. Po godzinnej wycieczce kanałami nadszedł czas na przerwę, podczas której uczniowie podzielili się na grupy, aby swobodnie zwiedzać stolicę.
W trakcie spaceru uczniowie ze Świnoujścia mieli okazję spotkać Annę Rudolf, węgierską arcymistrzynię szachową. Borys Kowalewski miał nawet szansę zagrać z nią partię szachów – choć zakończyła się ona wygraną arcymistrzyni, było to niezapomniane przeżycie. Podczas pobytu natknęliśmy się również na protest dotyczący konfliktu izraelsko-palestyńskiego, który wyrażał wsparcie dla Palestyny i jej ofiar, nawołując do zaprzestania działań wojennych.
Dom Anny Frank
Ostatniego dnia naszej wymiany odwiedziliśmy Dom Anny Frank – żydowskiej dziewczyny, która wraz z rodziną przez dwa lata ukrywała się przed nazistowską okupacją Holandii. Anna opisywała swoje emocje, przeżycia i marzenia w dzienniku, który później został przetłumaczony na ponad sześćdziesiąt języków, dając ludziom na całym świecie możliwość poznania jej historii. Muzeum to upamiętnia ofiary wojny, zwłaszcza dzieci, które straciły swoje marzenia. Pokazuje również trudne warunki, w jakich ludzie musieli żyć, ukrywając się przed prześladowaniami, by przetrwać.
Podsumowanie
Na zakończenie naszej wymiany poproszono nas o refleksję na temat tego, co najbardziej podobało nam się podczas wyjazdu i co zapamiętamy na długo. Bez wątpienia była to niezwykła, pełna wrażeń i wartościowych lekcji przygoda. Poznaliśmy historię z innej perspektywy, nawiązaliśmy kontakty z uczniami z różnych krajów, doskonaliliśmy znajomość języka angielskiego oraz mieliśmy okazję podziwiać architekturę i uroki Niderlandów. To doświadczenie poszerzyło nasze spojrzenie na świat, a także uwrażliwiło nas na kwestie związane z prawami człowieka i potrzebami innych.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.