W piątek, 20 kwietnia świętowaliśmy w szkole dzień naszej planety, który obchodzony jest co roku 22 kwietnia.
Ziemią od ponad sześćdziesięciu milionów lat „władają ssaki”. Mimo małej, w porównaniu z innymi zwierzętami liczebności gatunków (ok. 5,5 tys.) osiągnęły one najwyższy rozwój, są zróżnicowane i doskonale przystosowane do bogactwa środowisk, jakie daje błękitna planeta. Dominującemu ssakowi Ziemi - człowiekowi, towarzyszą inne gatunki, część żyje w naszym cieniu inne są przez nas wykorzystywane a jeszcze inne hołubione i rozmnażane jako zwierzęta domowe.
W Polsce, w stanie dzikim, żyje 114 gatunków ssaków, z czego aż 73 jest na tyle zagrożonych wyginięciem, że trafiły na listę gatunków chronionych (51 pod ochroną ścisła i 22 częściową)
O teriofaunie Polski wiedzą bardzo dużo uczestnicy szkolnego konkursu „Ssaki Polski”, którego finał odbył się w szkolnym Dniu Ziemi.
Konkurs rozpoczął się w lutym bieżącego roku - na propozycję skierowaną do wszystkich uczniów odpowiedziały 34 osoby, które zmierzyły się 28 marca w eliminacjach pierwszego etapu. Wtedy to wyłoniła się osiemnastka finalistów z klas 1b, 1d i 2b, których zmagania mogliśmy podziwiać w piątek.
Finałowy konkurs miał charakter ustny, uczestnicy wylosowali, z rąk Pana Dyrektora, przydział do sześciu, trzyosobowych drużyn, które odpowiadały na pytania. Do ścisłego finału przeszły trzy zespoły, w składzie:
zespół „ D”: Martyna Beczkowska kl 2b, Magda Grodoń 1b, Olga Lipińska 1b
zespół „ E” : Wiktoria Janota 1b, Krzysztof Kozlik 1b, Laura Skoczylas 2b,
zespół „ F”: Maurycy Arczyński 1d, Julia Piskorz 1d, Wiktoria Skóra 1b.
Uczestnicy konkursu opanowali znajomość rozpoznawania na zdjęciach ssaków, nawet mniej znanych jak ryjówki czy susły, poradzili sobie także z identyfikacją żubra, chociaż na zdjęciu był widoczny tylko jeden jego róg. Zmagania wymagały znajomości obyczajów, siedliska, pokarmu oraz zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków. Niemałą trudność sprawiły pytania dotyczące pant jeleni, czy obyczajów stadnych wilków. Widownia, na której gościły klasy 1b, 1d, 2b i 2d z zaangażowaniem kibicowała uczestnikom konkursu, nagradzając ich wiedzę oklaskami.
Zwyciężczyniami całego konkursu zostały uczennice z zespołu
„D” - Martyna, Magda i Olga, które wykazały się ogromną wiedzą o ssakach żyjących w naszym kraju. Wielkie gratulacje!
Wszyscy uczestnicy szkolnego Dnia Ziemi mieli okazję dostrzec piękno i złożoność otaczającego nas świata zwierząt, o których wszyscy wiemy, że żyją w pobliżu nas, a które tak rzadko widujemy w ich naturalnym środowisku.
Uroczystość prowadzili uczniowie klasy 2b, którzy zaprezentowali krótką historię udomowienia kota i długą historię udomowienia psa oraz piękna historię zaangażowania ssaków w leczeniu i rehabilitacji ludzi.
Uroczystości towarzyszyła wystawa pod tytułem „Człowiek wilkowi człowiekiem” także autorstwa 2b.
Mini konkurs wiedzy o ssakach i ich znanych właścicielach
(Odpowiedzi proszę wysyłać do pani V. Piórskiej przez e - dziennik, na autorów 3 pierwszych prawidłowych odpowiedzi całego testu czeka nagroda niespodzianka)
- Którego ssaka udomowiono wcześniej psa, czy kota?
a) kota,
b) psa,
c) obydwa gatunki udomowiono mniej więcej w tym samym czasie.
2. Od jakiego dzikiego gatunku pochodzą psy?
a) wilka płowego,
b) wilka szarego,
c) lisa rudego.
3. Koty udomawiano prawdopodobnie kilka razy, na różnych terenach. Z jakiego państwa pochodzą wszystkie koty hodowane obecnie na świecie?
a) z Turcji
b) z Chin
c) z Egiptu
4. Na jakim kontynencie udomowiono psy?
a) w Afryce
b) w Azji
c) w Europie
5. Który kot jest uważany za gatunek dziki najbardziej spokrewniony z kotem domowym?
a) kot nubijski,
b) żbik,
c) tygrys.
6. Ile tysięcy lat temu ludzie udomowili psa?
a) pięć
b) dziesięć,
c) więcej niż dwadzieścia
7. Która z nauczycielek naszej szkoły ma kotka o imieniu Mela, zdjęcie obok relacji z Dnia Ziemi?
a) Pani Łukasiewicz,
b)Pani Wawrzyniak,
c) Pani Więzowska.
8. Wszyscy nauczyciele naszej szkoły, nauczający jednego z języków są właścicielami kotów, jaki to język?
a) język polski,
b) język niemiecki,
c) język angielski.