W dniach 15-21 października 2018 roku grupa dziesięciorga uczennic i uczniów z różnych klas naszej szkoły pod opieką nauczycielek języka niemieckiego pań Magdaleny Monkosy i Haliny Prokopiuk uczestniczyła w drugim etapie międzynarodowego projektu ”Obszary przygraniczne/historie z pogranicza jako miejsca nauki pokonywania uprzedzeń” w ramach programu Erasmus +.
Partnerami trwającego trzeci rok projektu są szkoły z uznamskich miejscowości Karlshagen, Wolgast oraz Ahlbeck, belgijska szkoła z miejscowości Kelmis, Muzeum Techniczno-Historyczne w Peenemünde i Międzynarodowy Ośrodek Edukacji i Spotkań Młodzieży Golm. Stronę polską reprezentuje nasze liceum oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. W ubiegłym tygodniu wszyscy spotkaliśmy się w Warszawie, aby poznawać tragiczne wydarzenia z okresu II wojny światowej. Centrum naszych zainteresowań oraz pracy naukowej było Powstanie Warszawskie.
W Muzeum Powstania Warszawskiego wysłuchaliśmy wykładu dr Karola Mazura na temat przebiegu i skutków ważnego dla Polaków zrywu zbrojnego z 1944 roku. Swoją obecnością zaszczycił nasz także pan Bogdan Bartnikowski, który w niezwykle poruszający sposób opowiedział o swoich dziecięcych przeżyciach podczas Powstania. Grupa miała również możliwość odwiedzenia „Cel Bezpieki” - niedawno otwartej filii Muzeum Powstania Warszawskiego. Ekspozycja znajduje się w piwnicach budynku Ministerstwa Sprawiedliwości, w których więzieni byli działacze podziemia niepodległościowego w latach 1945-1954. Obejrzeliśmy również wystawę zatytułowaną „Zagłada i Pamięć” w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz zwiedziliśmy stolicę tropem najważniejszych miejsc walk powstańczych.
Podczas spotkania nie zabrakło również czasu na rozrywkę i integrację. Wzięliśmy udział w koncercie zatytułowanym „Harmonia i chaos” w planetarium Centrum Nauki Kopernik, a w Fotoplastikonie obejrzeliśmy galerię zdjęć przedwojennej stolicy oraz wysłuchaliśmy wykładu o zniszczeniu miasta w trakcie działań wojennych.
Kolejne spotkanie młodzieży i jej opiekunów odbędzie się w marcu 2019 roku w Belgii. Poznawać tam będziemy lokalne wydarzenia z okresu I wojny światowej. Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych programu Erasmus +.
Jakub Dunajko, sekcja dziennikarska projektu "Obszary przygraniczne/ historie z pogranicza jako miejsca nauki pokonywania uprzedzeń”