Dzień Ziemi – dzień ssaka

Dzień Ziemi – dzień ssaka

W piątek, 20 kwietnia świętowaliśmy w szkole dzień naszej planety, który obchodzony jest co roku 22 kwietnia.

Ziemią od ponad sześćdziesięciu milionów lat „władają ssaki”. Mimo małej, w porównaniu z innymi zwierzętami liczebności gatunków (ok. 5,5 tys.) osiągnęły one najwyższy rozwój, są zróżnicowane i doskonale przystosowane do bogactwa środowisk, jakie daje błękitna planeta. Dominującemu ssakowi Ziemi – człowiekowi, towarzyszą inne gatunki, część żyje w naszym cieniu inne są przez nas wykorzystywane a jeszcze inne hołubione i rozmnażane jako zwierzęta domowe.

W Polsce, w stanie dzikim, żyje 114 gatunków ssaków, z czego aż 73 jest na tyle zagrożonych wyginięciem, że trafiły na listę gatunków chronionych (51 pod ochroną ścisła i 22 częściową)

O teriofaunie Polski wiedzą bardzo dużo uczestnicy szkolnego konkursu „Ssaki Polski”, którego finał odbył się w szkolnym Dniu Ziemi.

Konkurs rozpoczął się w lutym bieżącego roku – na propozycję skierowaną do wszystkich uczniów odpowiedziały 34 osoby, które zmierzyły się 28 marca  w eliminacjach pierwszego etapu. Wtedy to wyłoniła się osiemnastka finalistów z klas 1b, 1d i 2b, których zmagania mogliśmy podziwiać w piątek.

Finałowy konkurs miał charakter ustny, uczestnicy wylosowali, z rąk Pana Dyrektora, przydział do sześciu, trzyosobowych drużyn, które odpowiadały na pytania. Do ścisłego finału przeszły trzy zespoły, w składzie:

zespół „ D”: Martyna Beczkowska kl 2b, Magda Grodoń 1b, Olga Lipińska 1b

zespół „ E” : Wiktoria Janota 1b, Krzysztof Kozlik 1b, Laura Skoczylas 2b,

zespół „ F”: Maurycy Arczyński 1d, Julia Piskorz 1d, Wiktoria Skóra 1b.

Uczestnicy konkursu opanowali znajomość rozpoznawania na zdjęciach ssaków, nawet mniej znanych jak ryjówki czy susły, poradzili sobie także z identyfikacją żubra, chociaż na zdjęciu był widoczny tylko jeden jego róg. Zmagania wymagały znajomości obyczajów, siedliska, pokarmu oraz zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków. Niemałą trudność sprawiły pytania dotyczące pant jeleni, czy obyczajów stadnych wilków. Widownia, na której gościły klasy 1b, 1d, 2b i 2d z zaangażowaniem kibicowała uczestnikom konkursu, nagradzając ich wiedzę  oklaskami.

Zwyciężczyniami całego konkursu zostały uczennice z zespołu

„D” – Martyna, Magda i Olga, które wykazały się ogromną wiedzą o ssakach żyjących w naszym kraju. Wielkie gratulacje!

Wszyscy uczestnicy szkolnego Dnia Ziemi mieli okazję dostrzec piękno i złożoność otaczającego nas świata zwierząt, o których wszyscy wiemy, że żyją w pobliżu nas, a które tak rzadko widujemy w ich naturalnym środowisku.

Uroczystość prowadzili uczniowie klasy 2b, którzy zaprezentowali krótką historię udomowienia kota i długą historię udomowienia psa oraz piękna historię zaangażowania ssaków w leczeniu i rehabilitacji ludzi.

Uroczystości towarzyszyła wystawa pod tytułem „Człowiek wilkowi człowiekiem” także autorstwa 2b.

Mini konkurs wiedzy o ssakach i ich znanych właścicielach

(Odpowiedzi proszę wysyłać do pani V. Piórskiej przez e – dziennik, na autorów 3 pierwszych prawidłowych odpowiedzi całego testu czeka nagroda niespodzianka)

  1. Którego ssaka udomowiono wcześniej psa, czy kota?

a) kota,

b) psa,

c) obydwa gatunki udomowiono mniej więcej w tym samym czasie.

   2. Od jakiego dzikiego gatunku pochodzą psy?

a) wilka płowego,

b) wilka szarego,

c) lisa rudego.

3. Koty udomawiano prawdopodobnie kilka razy, na różnych terenach. Z jakiego państwa pochodzą wszystkie koty hodowane obecnie na świecie?

a) z Turcji

b) z Chin

c) z Egiptu

4. Na jakim kontynencie udomowiono psy?

a) w Afryce

b) w Azji

c) w Europie

5. Który kot jest uważany za gatunek dziki najbardziej spokrewniony z kotem domowym?

a) kot nubijski,

b) żbik,

c) tygrys.

6. Ile tysięcy lat temu ludzie udomowili psa?

a) pięć

b) dziesięć,

c) więcej niż dwadzieścia

7. Która z nauczycielek naszej szkoły ma kotka o imieniu Mela, zdjęcie obok relacji z Dnia Ziemi?

a) Pani Łukasiewicz,

b)Pani Wawrzyniak,

c) Pani Więzowska.

8. Wszyscy nauczyciele naszej szkoły, nauczający jednego z języków są właścicielami kotów, jaki to język?

a) język polski,

b) język niemiecki,

c) język angielski.