Historia Świnoujścia i regionu od uczniów dla uczniów

Historia Świnoujścia i regionu od uczniów dla uczniów

Prawie 40 uczniów z Belgii, Niemiec oraz naszego liceum spotkało się na wyspie Uznam aby zająć się wydarzeniami z okresu II wojny światowej. Z wypracowanych materiałów powstanie internetowa platforma edukacyjna.

W ramach programu Erasmus + młodzież z trzech krajów przez cały tydzień pracowała z dokumentami historycznymi i na ich podstawie przygotowała zestaw kart pracy, po które będą mogli sięgnąć inni uczniowie i nauczyciele zajmujący się wojenną historią Świnoujścia i regionu. Młodzież szczególnie zainteresowała się działaniami zbrojeniowymi w ośrodku badawczym w Peenemünde oraz ich wpływem na losy tysięcy robotników przymusowych i więźniów obozów koncentracyjnych na wyspie. Za równie ważny temat uczniowie uznali zbombardowanie Świnoujścia 12 marca 1945 roku. Ich wiedzę o tym dramatycznym wydarzeniu wzbogacił między innymi udział w uroczystości rocznicowej na cmentarzu wojennym na wzgórzu Golm oraz wizyta w Świnoujściu.

W naszej szkole uczniowie wysłuchali wykładu dr Józef Plucińskiego o stosunkach polsko-niemieckich oraz dziejach miasta. Uczestnicy projektu wzięli również udział w zajęciach przeprowadzonych przez nauczycieli liceum oraz zwiedzili miasto ze specjalnie przygotowywanymi kartami pracy.

Partnerami projektu „Obszary przygraniczne/historie przygraniczne jako miejsca nauki do pokonywania uprzedzeń” są szkoły z uznamskich miejscowości Karlshagen, Wolgastu oraz Ahlbecku, belgijska szkoła z miejscowości Kelmis, Muzeum Techniczno-Historyczne w Peenemünde i Międzynarodowy Ośrodek Edukacji i Spotkań Młodzieży Golm. Stronę polską reprezentuje Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Świnoujściu oraz Muzeum Powstania Warszawskiego.

W październiku 2018 roku wszyscy partnerzy pojadą do stolicy Polski, aby zająć się tematyką Powstania Warszawskiego. W marcu 2019 roku w belgijskim mieście Eupen będą pracowali nad lokalnymi wydarzeniami wojennymi. Wszystkie przygotowywane przez uczniów materiały zostaną opublikowane po zakończeniu cyklu spotkań. Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych programu Erasmus +.