Przez tydzień, 40 młodych ludzi z Polski, Niemiec, Belgii i Niderlandów przyglądało się prawom osób z mniejszości etnicznych, kulturowych, religijnych czy językowych. W belgijskiej szkole w Sankt Vith przeprowadzaliśmy wywiady z reprezentantami mniejszości, uczestniczyliśmy w wykładach i dyskusjach naukowych oraz dokumentowaliśmy swoje doświadczenia, tworząc nowe materiały edukacyjne.
W Parlamencie Wspólnoty Niemieckojęzycznej w Eupen poznaliśmy historię miasta i regionu, jego rolę po I wojnie światowej oraz sposób, w jaki teren stał się częścią Belgii. Odebraliśmy tu ważną lekcję edukacji obywatelskiej - poznaliśmy procesy legislacyjne, funkcje parlamentu i jego znaczeniem dla lokalnej społeczności. Wizyta w interaktywnym muzeum parlamentarnym „Fabryka Demokracji“ dostarczyła nam wiedzy o wartości demokracji, a warsztaty pomogły zrozumieć znaczenie praw człowieka w społeczeństwie.
Nasz program Erasmus+ przewiduje jeszcze trzy wyjazdy uczniów i nauczycieli. Kolejna grupa licealistów wybierze się we wrześniu 2024 roku do Hagi w Holandii. Działamy w ramach programu Erasmus+ od 2016 roku. Udział pozwala zdobywać nowe doświadczenia i kontakty, rozwijać kompetencje językowe oraz uczy współpracy w międzynarodowym środowisku.
W projekcie wzięli udział uczniowe klasy 2A - Aleksandra Michalak, Hubert Łuczak, Karolina Śmigielska, Kamil Gajewski, Maja Korda.
Przeczytajcie szczegółowy raport z wyjazdu napisany przez Olę Michalak. Zachęcamy do ubiegania się o udział w kolejnych projektach - więcej informacji udzielą pani Monkosa i pani Fedorczyk.
Jako uczniowie liceum im. Mieszka I mieliśmy okazję uczestniczyć w projekcie Erasmus+ w St. Vith w Belgii w marcu 2024 roku.
Spotkanie z innymi uczestnikami. W niedzielny poranek spotkaliśmy się w Bibliotece Medialnej, gdzie poznaliśmy innych uczniów. Zadaniem było stworzenie dwóch kręgów - jednego dla uczniów, którzy byli na Erasmusie po raz pierwszy, drugiego dla tych, którzy uczestniczyli już w poprzednich projektach. W ramach "speed datingu" każda para miała minutę na rozmowę. W ten sposób szybko przełamaliśmy lody.
Spotkanie z mniejszościami. Po obiedzie odwiedziło nas sześć osób reprezentujących różne mniejszości. Wybraliśmy trzy osoby i wysłuchaliśmy ich historii.
Siggi: Siggi, nauczyciel w szkole, którą odwiedziliśmy, podzielił się z nami swoimi refleksjami na temat akceptacji mniejszości. Przedstawił filozofię Epikura i Spinozy, wskazując, że warto skupić się na rzeczach istotnych, takich jak rodzina, jedzenie czy hobby, zamiast na materialnych wartościach.
Daniel: Daniel, burmistrz miasta sąsiedniego St. Vith, otwarcie przyznał się do swojej homoseksualnej orientacji. Zaznaczył, że dla niego jest to naturalna część tożsamości i nie powinna stanowić przeszkody w osiąganiu sukcesów zawodowych. Zauważył także, że w Belgii Kościół jest tolerancyjny wobec osób nieheteroseksualnych.
Saida: Pochodząca z Maroka Saida opowiedziała nam o swojej trudnej drodze adaptacji w Belgii. Po przyjeździe miała kłopoty z zatrudnieniem ze względu na swoją religię muzułmańską. Jednak dzięki wsparciu przyjaciółki, która udzieliła jej wskazówek dotyczących znalezienia pracy, udało jej się przystosować i znaleźć zatrudnienie.
Spotkanie z "Saschą", byłym członkiem skrajnie prawicowej organizacji. W poniedziałek obserwowaliśmy wywiad z mężczyzną, który opuścił organizację neonazistowską. Opowiedział nam o swoich przeżyciach, o poszukiwaniu przyjaźni, pomimo złych konsekwencji tych relacji. Podkreślił, że osoby z tej grupy dawały mu poczucie władzy i bezpieczeństwa. Z czasem zaczął naśladować ich zachowanie, które stawało się dla niego normą. Dopiero po siedmiu latach zrozumiał, że to, co robi, jest nieodpowiednie i krzywdzące dla niego samego. Obecnie żyje w ukryciu ze swoją rodziną, jednak ciągle ogarnia go niepokój, że może zostać rozpoznany, co zmusiło go aż dwunastokrotnie do zmiany miejsca zamieszkania.
Wizyta w Parlamencie Wspólnoty Niemieckojęzycznej. Wspólnota liczy blisko 80 tyś. osób mieszkających we wschodniej Belgii. Jest częścią Walonii i ma swój parlament w Eupen. Obszar ten, pierwotnie niemiecki, został włączony do Belgii po traktacie wersalskim w 1919 roku. Na początku naszej wizyty poznaliśmy historię regionu i przyczyny używania języka niemieckiego. Mieliśmy również okazję zasiąść w sali konferencyjnej parlamentu i poznać procesy legislacyjne.
Przekraczanie granicy. W ramach symulacji doświadczeń żydowskich uchodźców podczas II wojny światowej przekroczyliśmy w nocy zieloną granicę Niemiec z Belgią. Podzieleni na małe grupy, bez telefonów, musieliśmy zaufać przewodnikom, którzy przeprowadzili nas przez 1,5 godziną trasą przez graniczny las.
Nasze wrażenia. Projekt Erasmus+ pozwolił nam spotkać inspirujących ludzi i pracować w atmosferze pełnej pozytywnej energii. Pełna wzajemnego wsparcia współpraca na zawsze pozostanie w naszej pamięci. Wszyscy byliśmy głęboko zaangażowani w proces nauki. Nauczyciele wraz z tłumaczem, paniem Mariuszem Lokajem, byli dla nas nieocenionym wsparciem. Serdecznie im za to dziękujemy.
Aleksandra Michalak, kl. IIA