Uczniowie Mieszka w projekcie „Flora in vitro”
5 i 6 czerwca 2025r. uczniowie z klas 2b i 3b uczestniczyli w zajęciach projektu „Flora in vitro” prowadzonych przez Zespół badawczy biotechnologii roślin Instytutu Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajęcia prowadzili pani dr Anna Kujawska i pan dr Piotr Karczyński. Składały się one z wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Pierwszego dnia uczniowie poznali metody tworzenia hodowli in vitro a następnie, pod kierunkiem naukowców, przygotowali pożywki i założyli własnoręcznie, w warunkach sterylnych, takie hodowle. Drugi dzień to poznawanie technik pozyskiwania genów gatunków zagrożonych roślin. Część praktyczna polegała na izolacji RNA z materiału roślinnego oraz sprawdzaniu czystości i jakości uzyskanego związku metodami elektroforezy żelowej i spektrofotometryczną.
Zajęcia były doskonale zorganizowane i emocjonujące – poniżej relacjonują je uczestniczki.
„ Podczas pierwszego z zajęć zajęliśmy się przygotowaniem pożywek dla roślin. Dostaliśmy dokładną instrukcję co mamy zrobić, jak mamy zrobić, w jakich ilościach i w jakim czasie. Na początku należało odmierzyć 50 ml wody destylowanej, do której następnie dodawaliśmy sole mineralne: chlorek sodu, chlorek potasu, diwodorofosforan potasu, witaminy oraz mikroelementy, które mieszaliśmy po kolei za pomocą mieszadła magnetycznego. Po dokładnym wymieszaniu wszystkich składników sprawdzaliśmy czy pH jest odpowiednie, a powinno wynosi 5,7-5,8. Jeżeli było za wysokie, dolewaliśmy stopniowo wodnego roztworu HCl. Jako ostatni krok w celu zagęszczenia pożywki dodaliśmy odpowiednią ilość agaru, który rozpuściliśmy przy pomocy mikrofal w zwykłej kuchence. Całe zajęcia były bardzo ciekawe, mogliśmy ciągle zadawać pytania, upewniać się, czy poprawnie wykonujemy zadanie, a dodatkowo korzystać z urządzeń oraz sprzętu, z którymi nie spotkaliśmy się w szkole. Pan dr Piotr Karczyński, który prowadził z nami te zajęcia, zawsze chętnie odpowiadał na wszelkie pytania i pomagał, gdy była taka potrzeba.”
Julia Sieroczek 2b
„W ramach ćwiczeń mieliśmy możliwość przeprowadzenia elektroforezy DNA. Jest to technika rozdzielania DNA na podstawie jego długości pod wpływem pola elektrycznego. Naszym zadaniem było umieszczenie fragmentów DNA za pomocą pipet automatycznych do studzienek w żelu agarozowym. Dzięki porowatości żelu i działaniu pola elektrycznego cząsteczki DNA przemieszczają się w stronę elektrody dodatniej. Wyniki elektroforezy odczytuje się na podstawie rozmieszczenia tych cząsteczek w żelu – krótsze fragmenty przemieszczają się dalej od miejsca załadunku, a dłuższe pozostają bliżej.”
Malwina Grzegorzek 3b