Absolwenci Mieszka – ludzie teatru: Krzysztof Popiołek

Absolwenci Mieszka – ludzie teatru: Krzysztof Popiołek

Jakie życzenia złożył wszystkim Krzysztof z okazji Dnia Teatru? Na swoim profilu facebookowym, nawiązując do japońskiej sztuki kintsugi, napisał byśmy mieli „świadomość tego, że pęknięte, potłuczone, nadłamane – też jest piękne. Dbajmy o siebie nawzajem!” I tego również z całego serca życzymy naszemu wspaniałemu Absolwentowi – pewni, że usłyszymy o nim jeszcze wiele, wiele razy! Bądź zdrowy, twórz, ubogacaj dalej szeroki świat, tak jak ubogacałeś nasze „Mieszkowe” życie! Serdecznie pozdrawiamy!

 

Oto Krzysztof Popiołek, absolwent „Mieszka”, reżyser teatralny, człowiek wielu talentów, oryginalna osobowość

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie; reżyser, kurator projektu Nowe Formy Teatru. Magister prawa. W latach 2014-2016 asystent naukowy w krakowskiej szkole teatralnej. Wykładowca na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.

Współpracował m.in. z Krystianem Lupą, Michałem Zadarą, Barbarą Wysocką, Kelly Lovelady oraz Brianem Michaelsem. Posiada wykształcenie muzyczne (klasa fortepianu, I st.). Odbył praktyki w teatrach w Wielkiej Brytanii w ramach europejskiego programu Erasmus+, pomagał w organizacji City of London Festival, asystował dyrygentowi i australijskiej orkiestrze symfonicznej.

Jako reżyser współpracował m.in. z Teatrem Żydowskim w Warszawie i Festiwalem Warszawa Singera, Teatrem im. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Daugavpils Teātris (Łotwa). Ostatni spektakl prezentowany był w X-Cai Theatre w Tokio. Wygłosił wówczas wykład Literatura jako schron na czasy kryzysu na polonistyce Uniwersytetu Tokijskiego, dotyczący pracy nad tekstem w teatrze. „Gęstość zaludnienia” została także zakwalifikowana do finału międzynarodowego konkursu International Prize „The Naked Theatre” w Mediolanie.

Jest autorem eseju opublikowanego przez Uniwersytet Śląski w Katowicach („Wierność artysty wobec marzenia w procesie twórczym a rzeczywistość prawna i ograniczenia autonomii twórcy”). Opublikował felieton „Spotkanie z duchem” na łamach kwartalnika teatralnego „Nie!takt. Inne strony teatru”, natomiast na łamach „Tygodnika Powszechnego” ukazał się obszerny wywiad, który przeprowadził z Panem Krzysztofem krytyk teatralny Tomasz Domagała.

W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie prowadził wydarzenie zamknięcia Festiwalu Przemiany pod hasłem „Rok zero”, którego gościem był m.in. wybitny polski psychiatra prof. Bogdan de Barbaro.

Został nagrodzony nagrodą publiczności za najlepszą reżyserię na TopOffFestival 2019. Był także wyróżniony stypendiami artystycznymi Rektora PWST im. L. Solskiego w Krakowie, Dyrektora Narodowego Starego Teatru w Krakowie oraz Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Finalista Festiwalu Teatru Dokumentalnego i rezydencji artystycznej Sopot Non Fiction 2020 oraz teatralnego festiwalu-laboratorium „Telpa – Daugavpils” na Łotwie.

Był kuratorem międzynarodowego, interdyscyplinarnego, autorskiego projektu Nowe Formy Teatru w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Jego projekt zainaugurowała wykładem Olga Tokarczuk – na dwa dni przed otrzymaniem literackiej Nagrody Nobla. Jako kurator odbył wizyty w teatrach w Austrii, Gruzji i we Włoszech.

Przeprowadził wywiad z austriackim reżyserem filmowym Michaelem Haneke (nagrodzonym m.in. Oscarem i Złotą Palmą festiwalu w Cannes), towarzysząc mu również podczas zajęć ze studentami w Akademii Filmowej w Wiedniu.

Od ubiegłego roku akademickiego prowadzi swój własny proces dydaktyczny, badając narracje przyszłości w literaturze, teatrze i kinie.

 

Zdjęcie główne: Krzysztof Popiołek, fot. Bartek Warzecha