Bezpieczny internet

Poniżej znajdziecie informacje dotyczące bezpieczeństwa w internecie.  W czasach, gdy nasze aktywności w sieci i poza nią coraz bardziej się przenikają i nie da się postawić między nimi wyraźnej granicy, ważne staje się dbanie o zdrowe nawyki w zakresie korzystania z internetu. Z pomocą przyjdzie Wam nasz poradnik - zachęcamy do przeczytania. Zapraszamy do zapoznania się z wartościowymi, przydatnymi informacjami na temat bezpieczeństwa w sieci. Poniższy tekst jest również do pobrania w formacie pdf:

POBIERZ

Wyznaczenie domowych stref bez telefonu, niekorzystanie z urządzeń zaraz po przebudzeniu, przed snem i w trakcie posiłków, ograniczenie liczby powiadomień z aplikacji w smartfonie, szukanie zainteresowań poza siecią – to tylko wybrane przykłady dobrych nawyków, które pomagają wprowadzić w naszym życiu cyfrową równowagę. Dlaczego to ważne? Nadmiar technologii wpływa niekorzystnie na zdrowie i samopoczucie, prowadzi do przeciążenia informacjami i FOMO (ang. Fear of Missing Out, lęk przed odłączeniem).   

Cyberprzemoc to przemoc z użyciem urządzeń elektronicznych, najczęściej telefonu bądź komputera. Bywa określana także jako cyberbullying, nękanie, dręczenie, prześladowanie w internecie. Niezależnie od określenia, jej celem zawsze jest wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. Cyberprzemoc to – podobnie jak przemoc tradycyjna – regularne, podejmowane z premedytacją działanie wobec słabszego, który nie może się bronić.

Do najczęstszych form cyberprzemocy należą:

  • agresja słowna, np. wyzywanie na czatach internetowych, zamieszczanie komentarzy na forach internetowych w celu ośmieszenia, sprawienia przykrości lub wystraszenia innej osoby;
  • upublicznianie upokarzających, przerobionych zdjęć i filmów;
  • zamieszczanie przykrych komentarzy na profilach innych osób w portalach społecznościowych;
  • włamanie na konto i podszywanie się pod kogoś;
  • szantażowanie;
  • ujawnianie sekretów;
  • wykluczanie z grona „znajomych” w internecie;
  • celowe ignorowanie czyjejś działalności w sieci.

  • Porozmawiaj z bliską osobą – rówieśnikiem, przyjacielem.
  • Nie powinnaś/powinieneś być sam w tej sytuacji.
  • Porozmawiaj z rodzicami, zaufaną osobą dorosłą (np. wychowawcą, psychologiem lub pedagogiem szkolnym, inną osobą ze społeczności nauczycielskiej, trenerem), która pomoże Ci poradzić sobie z trudnymi emocjami i podpowie, co możesz zrobić.
  • Zgłaszaj nadużycia i krzywdzące Cię zachowania w sieci do administratorów danego serwisu – będą mogli nie tylko usunąć wpisy, ale również zablokować osoby, które je generują.
  • Zachowaj dowody: zrób zrzut ekranu, nie usuwaj SMS-ów lub innych wiadomości; jeśli będzie konieczność zgłoszenia sprawy na policję, materiały te mogą okazać się potrzebne.
  • Unikaj kontaktu z agresorem, nie wchodź z nim w dyskusję. Jeśli to możliwe, zablokuj go i pomyśl o tymczasowym ograniczeniu korzystania z mediów społecznościowych

Chroń swoją prywatność!

  • Nie zamieszczaj w sieci swoich danych osobowych: imienia, nazwiska, adresu zamieszkania czy numeru telefonu.
  • Zwracaj szczególną uwagę, jakie informacje o sobie ujawniasz, i udostępniaj tylko te, które są niezbędne, np. do założenia konta w mediach społecznościowych.
  • Jeśli publikujesz w sieci swoje zdjęcia, zadbaj, aby dostęp do nich mieli tylko Twoi znajomi. Nie umieszczaj w internecie zdjęć, które mogą Ci zaszkodzić – dziś lub w przyszłości.
  • Zachowaj dystans wobec osób poznanych w sieci – nie podawaj im swoich danych osobowych ani nie wysyłaj zdjęć.

Istnieją różne zespoły i linie pomocowe zajmujące się sprawami dotyczącymi bezpieczeństwa dzieci, także w sieci. Na stronach internetowych tych instytucji znajdziemy informacje i wskazówki, które podpowiedzą, jak rozwiązać problem cyberprzemocy. Z takiej pomocy mogą także skorzystać dzieci – dla nich prowadzone są specjalne strony internetowe i infolinie.

800 100 100 – TELEFON DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
Bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców/opiekunów i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania przemocy, a także pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności, takie jak: agresja i przemoc w szkole, cybeprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja i obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania.  Więcej informacji na stronie https://800100100.pl/

116 111 – TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Bezpłatny i anonimowy telefon dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Telefon działa codziennie – 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Dzieci i młodzież mogą także zarejestrować się na stronie internetowej i napisać wiadomość do konsultantów pełniących dyżur online. Więcej informacji na stronie https://116111.pl/

800 12 12 12 – DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA
Bezpłatna działająca całodobowo telefoniczna linia interwencyjna dla dzieci i młodzieży. Osoby dorosłe mogą zgłaszać problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich. Telefon działa codziennie – 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

  • Dziecko zaczyna unikać szkoły, szuka wymówek, aby zostać w domu.
  • Unika kontaktów z kolegami/koleżankami lub przeciwnie – wdaje się w kłótnie lub bójki.
  • Rzadziej niż dotychczas korzysta z telefonu, przestaje korzystać z mediów społecznościowych.
  • Obsesyjnie sprawdza wiadomości w telefonie, e-maile, swoje profile na portalach społecznościowych – ale nic nie sprawia mu radości, wręcz przeciwnie, jest coraz bardziej przygnębione i sfrustrowane.
  • Pojawiają się zmiany nastroju i zachowania.

Jeżeli rozpoznamy wyżej wymienione niepokojące objawy, porozmawiajmy z dzieckiem. Zapoznajmy się z faktami, logicznie oceńmy sytuację. Wysłuchajmy, wspierajmy, nie oceniajmy. W przypadku, gdy z dzieckiem dzieje się coś złego, a nam nie udaje się do niego dotrzeć, skontaktujmy się z psychologiem/pedagogiem szkolnym.

Źródła:

Borkowska A., (2019), „Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców”, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy [także online, dostęp dn. 30.06.2022].

www.gov.pl

TELEFON
91 321 26 30
EMAIL
sekretariat@lo-mieszko.pl
ADRES
Ul. Mieczysława Niedziałkowskiego 2
72-600 Świnoujście
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram